onsdag 26 november 2014

Sålt resterande Investor

Investor har gått som tåget den senaste tiden. Efter en 14 procents uppgång valde jag därför att sälja resterande aktier till kursen 280,5. Jag anser helt enkelt att aktien är alldeles för högt värderad i nuläget och min plan är att senare köpa tillbaka Investor till en lägre kurs. I detta inlägg har jag skrivit lite mer om varför jag säljer Investor och inte behåller aktien långsiktigt.

Jag har tidigare uttryckt att min strategi är att investera i långsiktiga stabila bolag och hålla på dessa aktier mycket länge, minst en 5 år. Tanken är att jag då ska leva på utdelningar som aktiebolagen gör. På så sätt slipper jag försöka "tajma" kursbottnar och toppar vilket är inte är det lättaste. Med andra ord är jag en utdelningsinvesterare.

Eller jag vill vara en utdelningsinvesterare. Men på senaste tiden har jag sålt Mekonomen, Investor och H&M efter bara några månader i portföljen. Det skulle jag inte kalla "långsiktiga investeringar". Problemet som jag har att handskas med är att dessa utdelningar bara är några få procent, och ger därför inte några större summor. En investerare med ett mindre marknadsvärde på portföljen tjänar inte särskilt stora pengar på dessa utdelningar. Om man investerar 10 000 med 4% direktavkastning blir det 400 kr (per år), vilket jag inte tycker är mycket. Detta är alltså anledningen till att jag säljer mina aktier när jag anser att dessa är för högt värderade, och köper sedan tillbaka dem när de nått en (vad jag tycker är en) lägre kurs. Om jag t.ex. köper H&M för 290 kr och sedan stiger till över 310 säljer jag aktien. Istället för att följa med i aktiens upp och nedgångar, vilket jag inte ser poängen med. Jag säljer alltså aktien när den ligger på plus och köper tillbaka den när den sjunkit igen (om den sjunker igen) för att skapa en större avkastning än bara utdelningarna. 

Det jag ville få fram var alltså att jag köper och säljer aktier lite som en trader för att jag vill "boosta" min avkastning i början av min tid som aktieinvesterare. På så sätt bygger jag upp ett lite större kapital som jag då kan investera långsiktigt och därefter leva på utdelningar. Jag har ingen tidshorisont för när denna övergång ska ske utan det får komma med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar