måndag 16 februari 2015

Nytt inköp

Köpte idag en post i Cloetta till inköpspriset 24,40 kr. Jag vet inte om bolaget är inne i en sämre period till följd av folks nyårslöften om att sluta äta godis. Bolaget har ett brett sortiment av choklad, godis, uppfräschare och nötter, samt starka varumärken som kexchoklad, Ahlgrens bilar, Läkerol och Malcolm. Jag tror även att Cloetta har potential att växa mycket under de kommande åren till följd av förvärv. T.ex. Coop har bytt godisleverantör till Cloetta. En risk skulle kunna vara att folk börjar tänka allt mer på sin kost och börjar minska godisätandet. Dock är detta inget jag tror på, godis vill alla alltid ha. Dessutom har Cloetta tagit sig in på den nyttigare naturgodis-marknaden genom förvärvet av Nutisal. Cloetta är därför inte ett konjunkturkänsligt bolag vilket är positivt. Det enda jag tror kan slå mot detta bolagets verksamhet är höjd skatt på råvaror som kakao. Själv tycker jag bolaget ser bra ut det enda jag saknar nu r en utdelning som jag hoppas kan tillkomma 2016-17.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar