fredag 10 april 2015

Sålt

Fortsättningsvis har jag även sålt två aktier:

Cloetta är ett bolag som jag talat väl om men som fick lämna portföljen. Anledningen är helt enkelt att aktien enligt mig är för högt värderad till ett P/E-tal närmare 30. Cloetta är också ett bolag som inte ger någon årlig utdelning och det finns därför ingen anledning att behålla aktien i dennes upp/ned gångar. Dessutom vill jag undvika att ha hela mitt kapital på börsen i dessa tider och jag behövde därför göra plats för de nya investeringarna. Aktien såldes för 25,5 kr vilket resulterade i en 8 procents vinst.

MQ Holding är en aktie där jag upplevde samma scenario som i Cloettas fall. Aktien är helt enkelt övervärderad och jag väljer att låsa in vinsten och skapar på så sätt likvider. Jag var mycket nöjd med detta aktieinköp eftersom jag upplevde att aktien under den senare delen av mitt ägande blev mycket "hypad" och fick många rekommendationer, inte minst från avanza forum. Aktien såldes för 40,5 kr och gav därmed en vinst på över 10 procent. Ett praktexempel enligt mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar