lördag 11 april 2015

Starbreeze

Starbreeze en spelutvecklare som bland annat gjort de populära spelen Payday, Brothers och Overkill's The Walking Dead. Bolaget har under den senaste tiden varit mycket omtalat i börsvärlden efter att Avanzamannen nämnt Starbreeze i samband med en intervju av börspodden. I intervjun "spekulerade" han i att en rimlig värdering för aktien skulle vara runt 70 kr, vilket skulle innebära en uppgång på 536% från dagens nivå (11 kr). Avanzamannen har tidigare bevisat att han är en duktig trader som skapat sig en förmögenhet från nästan ingenting. Han poängterade att om allt gick enligt planerna med de nya spelen som var på väg att släppas tillsammans med en växande kundbas, skulle bolaget göra en vinst på en miljard kronor vilket skulle innebära en aktiekurs på 70. Anledningen till att Starbreze är så fel värderad är att aktien värderas till bolagets risk och inte bolagets potential.

Enligt mig framhävde Avanzamannen starka argument och denna otroliga uppgång i Starbreeze-aktien lät inte alls omöjlig. Men aktien känns fortfarande riskfylld eftersom vad som helst kan gå fel i ett litet bolag som Starbreeze, som vi tidigare såg ett exempel på i försäkringsbolaget Vardia. En negative nyhet i bolaget kan göra att folk börjar paniksälja vilket ger förödande konsekvenser.

Jag kan mycket väl tänka mig att investera en liten del av portföljen i Starbreeze som lite av en lottsedel. Högst 5 procent av portföljvärdet. Men att folk tar lån för att investera i aktien låter för mig alldeles för riskfyllt och är ingenting jag skulle göra.  


Lyssna på intervjun med Avanzamannen här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar