söndag 26 april 2015

Swedish Match

Mitt nästa aktieinköp blir Swedish Match som förväntas slutföras vid morgondagens börsöppning. Jag läste en analys av bolaget i senaste utgåvan av aktiespararna och jag tyckte det lät lovande. Jag köper inte alla bolag som rekommenderas i aktiespararens analyser utan väljer ut de jag personligen tror på.

Swedish Match tillverkar rökfria tobaksprodukter såsom snus och verkar för "en värld utan cigaretter", eftersom det bevisats att snus är mindre farligt än cigaretter. Detta är också anledningen till att Swedish Match inte går emot mina moraliska värderingar. Snus verkar för mig som en missförstådd produkt av andra länder i Europa som har valt att helt förbjuda snus, med undantag för Norge där snus blivit mycket populärt under den senaste tiden. Trots sina fördelar så beskattas produkten hårdare än cigarretter i Sverige, vilket är möjligt eftersom snus inte smugglas. Skatten på snus höjdes vid årsskiftet med 12 procent vilket var dubbelt så mycket som skatten för cigaretter. Å andra sidan anser jag att resultatet av denna lagändring är enligt mig inräknat i dagens kurs.

I Skandinavien har Swedish Match erövrat marknadsandelar i det snabbt växande lågprissegmentet där konkurrensen ökat på senaste tiden. Samtidigt har bolaget försvarat sin dominerande position inom premiumsegmentet där bolaget står för 94% av försäljningen. Enbart i Norge har företaget tappat marknadsandelar men bolaget har vidtagit ett antal åtgärder för att motverka detta. 

Swedish Match handlas till p/e 20 vilket är okej sett till dagens börsvärdering. Årets utdelning (som jag missat) ligger på 7,5 kr/aktie och utgör 57 procent av vinsten. För resterande vinst som inte investerar i verksamheten förs återköp av egna aktier vilket beräknas ge 2 procentenheter i vinsttillväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar