måndag 1 juni 2015

Funderingar kring börsen

Efter rekylen under maj  månad har börsen nu vänt upp, efter att som lägst varit nere på 1558 kr (omxs30). Sjunkande dollar och stigande räntor var anledningen till att samtliga av världens börser föll. Därefter återvände köparna och lyfte börsen ur detta kritiska läge om än inte lika kraftigt som vi sett tidigare. 

Å andra sidan så befinner sig börsen i en historiskt sett svagare period. Sommarmånaderna kantas ofta av vinsthemtagningar vilket vanligtvis resulterar i att börsen bottnar runt midsommar. Enligt mig skulle detta beteende innebära ett köpläge vid den tidpunkten, men jag får se hur det blir med det.

Något som i nuläget intresserar mig är banksektorn. Jag läste i senaste utgåvan av aktiespararna om hur storbankerna aldrig varit säkrare och hur marknadsriskerna är överdrivna. Bankerna verkar ha lärt sig från krisen 2008 och har nu enorma riskbuffertar, samtidigt är rörelserisken låg. Rädslan för att en fastighetsbubbla ska inträffa till följd av de rekordhöga bolånen är omotiverat överdrivna eftersom tillgångarna också är rekordhöga. Storbankerna är vinstmaskiner som är fördelaktiga att äga men inte att vara kund i. Som vi nu sett klarar bankerna utmärkt att tjäna pengar trots nollräntan vilket tyder på en stark verksamhet. När väl räntan höjs kommer detta vara positivt för bankerna.
Jag vill slutligen utdela en varning när det gäller banker, dessa kan enkelt manipulera resultatsiffrorna och få dessa att se bättre ut än de i verkligheten är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar